Inloggad som:
filler@godaddy.com
Inloggad som:
filler@godaddy.com
1. Sälja företaget. Värdera företaget som en förberedelse om ni funderar på att sälja i framtiden. Även ett internt ägarbyte bör betraktas som en försäljning. Ni vill veta vad ni säljer och hur ni kan påverka köpeskillingen uppåt. Att få företagets värde att stiga tar tid och kräver en strategi.
Genomför er företagsvärdering i god tid.
2. Utveckling. Vad händer vid sjukdom, finanskris, konjunkturnedgång eller annat som påverkar företaget negativt. Med ett tydligt värde vet företagaren vad bolaget är värt och kan därmed vidta åtgärder som försäljning av bolaget eller ansökan av finansiellt stöd. Investerare, banker och myndigheter vill veta företagets värde innan en transaktion genomförs.
Professionella företagsvärderingar öppnar upp nya möjligheter.
3. Trygghet. Vad händer vid sjukdom, finanskris, konjunkturnedgång eller annat som påverkar företaget negativt. Med ett tydligt värde vet företagaren vad bolaget är värt och kan därmed vidta åtgärder som försäljning av bolaget eller ansökan av finansiellt stöd. Investerare, banker och myndigheter vill veta företagets värde innan en transaktion genomförs.
Företagsvärderingar skall minska osäkerheten.
4. Köpa företag. Värdera ett företag innan ni köper företaget. Ni vill inte köpa grisen i säcken. Vi blir lika förvånade varje gång, när entreprenörer investerar i företag utan att genomföra en riktig värdering. Ligg steget före med en kvalitativ företagsvärdering.
Värderingsmetoden varierar beroende på bransch, bolag, varumärke och originalitet. Vi tar alltid hänsyn till goodwillen, där det immateriella påverkar företagsvärderingen.
För att få fram en bra företagsvärdering; vi genomför oftast en substansvärdering, en avkastningsvärdering, en automatsierad värdering och en originell marknadsvärdering.
Vid flera företagsvärderings tillfällen normaliser vi resultatet genom att eliminera kostnader och intäkter som är tillfälliga.
Substansvärdering:
Utgår från skillnaden mellan företagets tillgångar och skulder och avsättningar. Siffrorna finns på företagets balansräkning. Substansvärdering är bra för att få en helhetsbild av balansräkningen. Men substansvärderingen är oanvändbar utan en kombinering av avkastningsvärdering och en originell marknadsvärdering.
Originell marknadsvärdering
Automatiserad företagsvärdering är bra men tyvärr värdelös utan en originell marknadsvärdering. Vår marknadsvärdering bygger på en kombination av substansvärdering och avkastningsvärdering samtidigt som marknadsvärderingen speglar priset på köpeskillingen, som marknaden förväntas vara redo att betala för bolaget. Vi granskar branschen och marknadens köpkraft för liknande bolag.
Bolagets ekonomiska- och legala status, varumärke, originalitet, läge, historik, nuläge samt potentialen analyseras unikt av oss.
Automatiserad företagsvärdering
DCF-modellen innebär en nuvärdesberäkning av företagets framtida avkastningsförmåga. Om det saknas förutsättningar för en avkastningsvärderingen genomförs en substansvärdering på företagets senaste årsbokslut.
Krav för att genomföra en automatiserad företagsvärdering enligt DCF-modellen är minst 3 års historik, visa positivt kassaflöde eller ha tillgångar som överskriver företagets skulder.
Alla företagsvärderingar genomförs anonymt av er och information om värderingen delas inte vidare av oss.
Baserar på att få fram ett genomsnittligt resultat från de senaste 2–10 åren, tiden varierar beroende på bransch och bolag eftersom risknivån varierar. Därefter räknas sammanlagda resultatet upp med en faktor.
Mindre risk = högre faktor.
Syftet med avkastningsvärderingen är att räkna fram hur snabbt investeringen återbetalas och detta betraktas som en bra metod. Men nackdelarna uppstår när avkastningsvärderingen genomförs utan att ta hänsyn till företagets originella marknadsvärdering och substansvärdering.
Avkastningsvärdering enligt normaliserad vinst som är mest exakta företagsvärderingen utifrån prestanda och hälsa. Kortsiktiga kostnader är inte indikationer på företagets långsiktiga resultat. För att få en rättvisbild analyseras kostnader som är justerbara, engångskostnader eller tillfälliga bort från avkastningsvärderingen. Metoden tar hänsyn till rörelsens långsiktiga resultat och rörelsens risknivå. Metoden tar även bort tillfälliga intäkter som exempelvis bidrag från arbetsförmedlingen eller Skatteverket samt hyresrabatter tas bort från avkastningsvärderingen. För att spegla en rättvis bild för köpare och säljare.
Exempel intäkter som tas bort: försäljning av maskiner och inventarier, fastighetsförsäljning, bidrag och rabatter. Exempel utgifter som tas bort: lön till ägare och tjänstemän tas bort eftersom de troligen inte kommer vara kvar efter försäljningen, räntor tas bort, nya investeringar som renoveringar, inventarieköp eller maskinköp.
Ett aritmetiskt medelvärde används för att få fram värdet av bolaget: exempel företaget resultat efter normaliserad vinst= år 1: 900 tkr, år 2: 850 tkr, år 3: 950 tkr. Då räknas snittet per år fram, vilket blir 900 tkr i detta fall (2,7 miljoner / 3 år)
Anläggningstillgångar läggs på värdet. Ett bolag äger maskiner för ett värde som är 600 tkr, i andrahandsmarknaden, dessa plussas på värdering.Immateriella (goodwill) värden räknas alltid med. Innebär att bland annat verksamhetens potential, rykte, varumärke och kundkrets påverkar priset. Lagervaror tillkommer alltid, innebär att de varor som finns i bolagets lager tillkommer alltid på priset under tillträdesdagen, för inköpspriset och förutsatt att varorna är går att sälja vidare.
Vi arbetar med oberoende företagsvärderingar. Värdera bolag är vår hjärtefråga. Vi vill att samtliga parter är medvetna om bolagets värde. Ändamålet med att värdera företag med vår värderingsmetod är att få fram en god marknadsvärdering för att lösa problemen som uppstår vid felaktiga värderingar. Vi brinner för att genomföra en företagsvärdering med noggranna analyser.
Copyright © 2023 Företagsvärdering - Med ensamrätt.
Drivs av Värdera Företag - Företagsvärderingar